"Не е изключено да се случи сериозна промяна в настроенията на избирателите".
С тази прогноза започна анализа си пред БНР социологът от "Маркет линкс" Добромир Живков.
Той допълни, че на базата на социологически проучвания може да се предположи, че около 10-15% от гласоподавателите ще вземат своето решение и ще се насочат към определени политически сили в последните дни преди самия вот.
Има и умора, и пренасищане у хората от пет поредни кампании за предсрочни парламентарни избори, смята социологът.
Според доц. Петър Чолаков от Института по социология и философия на БАН хората винаги действат емоционално, след което намират рационални доводи, за да обосноват своето решение:
"Песимист съм, че хората правят причинно-следствената връзка, че нещата в държавата се случват благодарение на тях и затова да отидат да гласуват. Много е омръзнало на хората и това, че за две години отиваме на пети избори. И то след седмица предстои поредната мотика, която ще настъпим".
Той изказа хипотеза, че за да има от вота на 2-ри април различни резултати от тези на предходните избори, трябва или "сегашните играчи изведнъж много да се разхубавят и някакви невероятни послания и нови тези да ни представят, или страхотни скандали да ги споходят, или да се появят някакви нови харизматици":
"Предлага ни се същото. Знаем дефиницията за лудост каква е - правиш едно и също, а очакваш различен резултат".
По думите на Добромир Живков обществото още не е взело решение дали "да се върви напред, по-прогресивно", или "да се върнем при стабилността", каквито предложения дават двете големи политически формации, борещи се за първото място на предсрочните парламентарни избори:
"Затова ще имаме още избори. Спекулативно е дали ще са две в едно с местните през есента, или заедно с европейските избори догодина. Вотът на 2-ра април ще е поредният междинен резултат, който ще премери кое от двете течения в българското общество започва да взема някакъв превес".
Доц. Петър Чолаков подчерта, че купеният и контролираният вот имат значение:
"Търговията с гласове ще окаже въздействие особено когато има фотофиниш, когато са много близки резултатите между първия и втория. По отношение на хартиената бюлетина търговците на гласове имат вече експертиза и изработени практики".
Войната на Русия в Украйна е тема, която мобилизира и остава изключително ключова, коментираха анализаторите.